Jezelf opnieuw uitvinden

Je kent het wel, elke dag ga je met goede moed aan de slag bij je baan of in je onderneming. Op veel dingen heb je invloed en wil je succesvol zijn of plezier in je werk hebben, dan is je inzet en motivatie heel belangrijk. Echter er zijn nu eenmaal ook heel veel factoren waar je geen of weinig invloed op hebt, de wereld om je heen die razendsnel verandert  bijvoorbeeld. Een nieuwe concurrent bij jou om de hoek, een crisis, maatregelen van de overheid of een klant die zich anders gaat gedragen.

Dat vraagt vaak om flexibiliteit en het vermogen om je aan te passen aan veranderende omstandigheden, iets waar we als mensen nog wel eens moeite mee hebben. Het ging net zo goed en dan moeten er dingen ineens anders. Dat roept veel weerstand op en onbegrip, echter je omgeving veranderen is onbegonnen werk.

Toch zitten hier, vooral voor ondernemers ook leuke kanten aan, neem eens de tijd om jezelf opnieuw uit te vinden. Wat voeg ik nu eigenlijk toe, wat ben ik eigenlijk voor mijn klant, lijken heel logische vragen, maar de antwoorden zijn niet altijd zo eenvoudig te vinden. Probeer het maar eens.

Een mooi, actueel voorbeeld, is misschien wel de BDU, de uitgever van ‘t Groentje en WijkNieuws.nl Iedereen heeft hier wel een mening over, dat lokale krantje. De een pluist hem helemaal uit en de ander gooit hem direct bij het oud papier. Hun inkomstenbron zijn advertenties en die inkomsten staan al jaren onder druk, veel ondernemers maken bijvoorbeeld liever gebruik van (gratis) online alternatieven via sociale media.

De BDU doet nu een oproep om vriend te worden van lokaal nieuws, een soort crowdfunding achtige insteek. Heb je het gemist, dan lees je hier meer over. Zeg eens eerlijk, vind jij lokaal zo belangrijk dat je hiervoor wel (maandelijks) wilt betalen? Zo op het eerste gezicht lijkt dit vrij lastig, maar de gedachte om naar een ander verdienmodel te gaan en de eindklant daarin te betrekken is niet helemaal zo gek.

Persoonlijk geloof ik nog steeds in de kracht van print, maar dan wel in de combinatie met online media. Een herschikking van media. Ook geloof ik erg in de waarde van lokaal (gevalideerd) nieuws en een plek waar inwoners, bedrijven en verenigingen elkaar ontmoeten rondom bepaalde ‘content’ Ik heb me aangemeld om mee te denken als vriend en hoop een bijdrage te kunnen leveren aan het behoud van de lokale nieuwsvoorziening en denk graag mee over het opnieuw uitvinden van dit medium, zin om mee te denken?

 

Menu