Oud papier

Blog

Bij ons in Cothen wordt het oude papier op dinsdag opgehaald, voorheen werden bundels kranten en folders verzameld door de lokale sportvereniging en verdienden zij er een aardig centje bij. Maar sinds enige tijd is dit overgenomen door een, door de gemeente aangestelde, verwerker en is de trekker met platte kar uit het straatbeeld verdwenen.

Maar er is meer veranderd, als ik met mijn hond Joey de ochtendwandeling maak, observeer ik altijd de stapels ‘oud papier’. Dit zijn allang geen stapels kranten meer en ook het aantal folders is flink naar beneden gegaan. Goed voor het milieu dus, zou je zeggen, de NEE-NEE stickers en digitale nieuwssites hebben hun werk gedaan.

Maar…. de stapels zijn niet kleiner geworden, ze zijn vooral van vorm veranderd. Je kent ze wel, grote blauwe dozen met een oranje logo, bruine dozen met blauwe bollen en oranje met witte dozen, vullen het trottoir. Respectievelijk CoolBlue, Bol.com en Zalando floreren meer dan ooit in dit Corona tijdperk, hoewel ook daarvoor  steeds meer inwoners uit onze gemeente de weg naar deze reuzen wisten te vinden. Hoe ironisch, geholpen door diverse verenigingen die via sponsorclicks op hun website inkomsten krijgen voor elk lid dat ze doorverwijzen naar deze giganten. Daarmee de gederfde oud papier inkomsten ook weer gecompenseerd?!?

Beetje bij beetje verdwijnt hiermee lokaal consumeren, elke doos aan de weg is gemiste omzet voor de lokale winkelier. Sinds enige tijd verschijnen er ook steeds meer dozen van Hello Fresh, de kant en klare maaltijden van een groot Duits concern dat net vandaag een grote uitbreiding in de USA heeft aangekondigd. Lekker vers, gemak met kant en klare recepten, wie wil dat niet?!? De omzet schiet door het dak zoals je in dit artikel kunt lezen.

Gelukkig is er ook goed nieuws voor de lokale ondernemer, de bereidheid om lokaal te consumeren is groter dan ooit, echter moet het dan wel voor ze georganiseerd worden. Natuurlijk zullen zij ook Hello Fresh achtige oplossingen gaan bieden en daarmee onze inwoners ont-zorgen. De bereidheid om samen te werken groeit, zo is er rond de feestdagen een heuse Drivebijduurstede uit de grond gestampt!

Ook voor de lange termijn is er goed nieuws, een groep lokale ondernemers heeft elkaar gevonden en er wordt een digitaal dorpsplein gebouwd, uiteraard niet in plaats van de fysieke winkel, maar als extra service omdat de klant graag meer te kiezen heeft. We houden jullie op de hoogte en hopen oprecht dat we volgend jaar rond deze tijd een andere samenstelling van het oude papier kunnen waarnemen, of misschien is het wel helemaal verdwenen…..

Fijne feestdagen, koopt lokaal

 

Menu