Pas je aan en overleef!

Wie kent hem niet, de evolutie theorie van Darwin; niet de snelste of de sterkste overwint, maar degene die zich het best aanpast aan veranderende omstandigheden. Dit geldt in hoge mate voor ondernemers, in een digitaal tijdperk waar onaantastbaar veronderstelde merken als V&D, Free Recordshop, Megapool, Schoenenreus, Pietkerkhof etc. inmiddels uit het straatbeeld zijn verdwenen. Afgelopen weken kwam daar ook het faillisement van Intertoys bij.

Nu loop ik niet zo heel vaak meer een speelgoedwinkel binnen, maar ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat deze formule nog steeds probeert zoveel mogelijk producten in een bepaald aantal vierkante meters te proppen. Maar geloof me, qua aanbod en keuze win je het nooit van een online speler als Bol.com. Op een ander vlak, de prijs, leg je het natuurlijk ook al snel af, zeker als spelers als Kruitvat en Action zich in de strijd mengen op de belangrijkste retailmomenten van het jaar. Dan blijft over service en beleving en voor die laatst is lef nodig, rigoreus afscheid durven nemen van al die dozen en het domein spelen durven claimen. Een samenwerking met Broekies of Vcompany, Balorig of dichterbij huis, diverse kinderopvang centra??

Datzelfde advies had ik destijds ook voor de Wereldwinkel, ga terug naar de basis, wat verkoop je nu eigenlijk in de basis? Voor Intertoys is dit ‘spelen’ en voor de Wereldwinkel ‘exotisch eten’ Maak er dan ook een speeltuin of kookbeleving van…

Gelukkig zijn er ondernemers die het wel goed oppakken, afgelopen zaterdag een mooi artikel in het AD over Brouwer Groenten en Fruit uit Zeist. Een groentezaak die maaltijden faciliteert, van groenten en fruit verkopen, naar een gezonde maaltijd kant en klaar verzorgt. Producten van lokale telers, een prima verhaal! Gemak en gezondheid mag ook nog eens wat kosten. Leve de kleine ondernemer die luistert naar haar klanten, service biedt en het lef heeft om te evolueren, wie volgt?

Geef je mening

Menu